tirsdag 23. desember 2014

Adventskalender 20.-23. desember!

Lørdags morgen og jeg er klar for både pakke og frokost. Vi skal reise til Erfjord, for å bytte pakker med familien der inne. Så det er "frykteleg tidleg"! Men hva gjør det når jeg vet at jeg skal kjøre over fjellet, med snø og det hele. Det er slik det kommer julestemning av.

Med meg på veien har jeg julelørdagsgodter!
 Mine favoritter!

Søndagsmorgen hos "svigers". Koselig julepyntet hjem og alle slags lukter, hjemmebagst og julepålegg.
 Nr, 21 er en dvd, det er hvertfall sikkert. Men overraskelsen var stor da jeg så hvilken film det var.
 Søndagskveld så vi filmen, og den var morsom og sørgelig om hverandre. Anbefalt film å se. Historien Mary Poppins får en helt ny mening etter dette, og ikke i negativ retning....

Hjemme igjen, og mandag. Har måttet legge frem gavene til svigersønn nr. 2, for han skal ut å reise. Og da må han få med seg gavene fra svigermonsteret. hehe
 Og jeg måtte åpne min pakke, som også denne dagen var en dvd.
 Og det var jo bare rett og rimelig at det ut av papiret kom Mary Poppins.

I dag er jeg veldig sliten, og etter en lang tur før frokost måtte jeg bare ha et rundstykke for litt energi. Pakken i dag var myk, og jeg hadde ingen anelse for hva det kunne være.
 Ut av pakken kom DET søte skjerfet med rådyr på.
Var det ikke søtt?

fredag 19. desember 2014

Adventskalender 16-19!

Jeg har hatt det så veldig travelt at jeg har helt måttet hoppe over bloggingen av kalendergaveåpningene. Så her kommer alt på en gang!

Tirsdag, og jeg skulle forte meg å få alt ferdig, for jeg skulle besøke min far som var på sykehuset. Kan ikke huske at jeg hadde frokost den morgenen heller, var virkelig stresset for å få unna litt i huset for så å beøke far før jobb.
 Selv julekoppen glemte jeg, og i gammel vane tok jeg en av de vanlige koppene.
 Enda et par med treningstrømper, som jeg i skrivende stund har på meg, hehe! Da jeg endelig kom meg ut av huset og inn på sykehuset, kunne jeg visst bare holdt meg hjemme. Far sin ryggoperasjonvar så vellykket at han ble sendt hjem. Men fikk da følge ham til heisen og vinke ham hjemover.

Onsdag var litt pakkedag. Skulle ta med pakke til en kollega og en venninne, og ordnet med en julestrømpe til sjefen vår, så hun også får seg en kjekk overraskelse.
 Julekoppen var på plass, og fikk i meg litt frokost også.
 Denne nydelige julepynten lå inni dagens pakke. Litt frostet på toppen og sne inni sammen med et langt strå. Den er såååå fin! Hadde to fra før, så nå skulle denne få henge sammen med dem. Men måtte hive meg rundt å gå på jobb...

Dag 18, og jeg trodde jeg hadde riktig så god tid. Men den gang ei, min yngste datter følte seg ikke så vel, og var sendt til sykehuset for kontroll. Og jeg måtte selvfølgelig hente henne nede på kaien, der hun kom med båt. Så slapp hun stresse med bussen. Stakkar, ikke noe godt med vondt i magen.
 Når jeg kom hjem kunne jeg slappe av med min vanlige julete, og pakke opp nr. 18.
 Og her fikk jeg enda en julepynt, lik den forrige. Og  NÅ fikk jeg tid å henge opp. Nå er det så fint i mitt hvite hjørne.
 Håper dere kan se litt hvor fint det er blitt. Jeg er hvertfall fornøyd...

I dag reiste jeg rett på trening, og så var jeg hos min naprapat. Hun fikk julestrømpen sin, og hun ble jo så glad for den. Min søte naprapat! Hun fortjener den lille oppmerksomheten som jeg kunne gi henne!
Det var godt å sette seg ned med frokost og nyte den sammen med pakken som ventet på å bli åpnet.
 Og i dag fikk jeg noe jeg har tenkt lenge på å kjøper, for nå går det i rester til stor irritasjon hver gang jeg prøver å skvise ut noen dråper til mine tørre lepper.
Lypsyl kommer som sendt!!
Takk snille jenter!
Men nå er det de mest spennende gavene kommer. Jeg har ikke klemt, men har et godt øye... hehe

mandag 15. desember 2014

Adventskalender 12-15!

Fredags morgen, og jeg visste ikke helt om jeg hadde det travelt eller ikke. Det var liksom litt sånn skal, skal ikke. Reise på hytta, eller bli hjemme? Reiste jeg ble det veeeeelig travelt, ikke, så kunne jeg bare ta ting helt med ro!

Men pakke skulle åpnes sammen med frokost og dagens te!

Rett etter at jeg hadde åpnet pakke nr. 12, ringte min yngste datter. Hun ville så gjerne at vi skulle møtes. Da var valget tatt, det ble hytta på meg denne helga, og på veien møtte jeg barn og barnebarn for lunsj. Vi godtet oss med julemiddag på forskudd, og hadde hver vår tallerken med pinnekjøtt. Mmmmm....

Når jeg kom opp fredagen passet jeg på å få fram julepynten. Syntes det er like viktig å pynte der som hjemme. Hytta er jo liksom mitt "hjem", siden det er det eneste jeg eier.

Lørdags morgen satte jeg meg ved spisebordet og varmet meg på en god kopp te, og var klar for å åpne dagens pakke. Nr. 13!

Mmmmm, disse var skikkelig gode! Men klarte å la vær å spise alle på en gang.

Søndag morgen, etter en lett frokost hadde jeg meg min vanlige te og en klementin, og selvfølgelig pakkeåpning nr. 14!
Jeg må innrømme at jeg hadde klemmet litt på denne, og kom fram til at det var servietter. Å rett hadde jeg...
Har du sett for noen søte servietter?

Mandag morra blues. Og jeg har fastedag, så frokosten min hoppet jeg glatt over, siden vann og en sukkerfri latte var godt nok.

Og det er ikke bare jeg som får overraskelser, for i dag pakket jeg inn pakker til jentene mine og barnebarnet mitt som de skal få på julaften en gang.
Hehe, sier ikke mer jeg nå!
Og min pakke nr. 15 måtte pent vente til jeg var ferdig med å pakke inn.
Men etterpå fikk jeg og nyskjerrigheten åpnet opp dagens pakke. Nå skal neglene se så bra ut atte!

Etter trening hadde jeg mitt første "måltid"...
Smoothie med banan, frokostjuice, bjørnebær, blåbær og jordbær. Og selvfølgelig min sukkerfrie latte.
(Drikker også massevis av vann.)

torsdag 11. desember 2014

Adventskalender dag 7-11!

Da har jeg vert i Berlin med kjæresten min, og min mor og far var også med. Vi var veldig heldige med været, det regnet kun onsdag, og på kvelden ble det opphold og vinterkjølig igjen.

Før jeg reiste måtte jeg jo åpne kalendergave nr. 7!

Den søteste fyrstikkeska! Den går garantert opp på hytta, det er jo også der jeg bruker mest stearinlys og fyrer i peisen. Her hjemme er det lite med levende lys, da noen (jeg skal ikke nevne navn) ikke liker tente lys....

Er man i Tyskland, gjør man som det tyske folket og drikker en liten øl! (LOL)

Julemarked og tv-tårn m/hotellet vårt i bakgrunnen.

I dag er vi hjemme igjen, og da hadde jeg masse å glede meg til. Ikke hadde jeg hatt te hele oppholdet og kalendergavene 8-11 ventet på meg.

Sååååå søtt med alufolie m/print. Den var ny!
Alt det andre var jo også midt i blinken. Som jeg har sagt før, jentene min kjenner meg bare så alt for godt.

lørdag 6. desember 2014

Adventskalender dag 5 og 6!

Fredags morgen og jeg var ikke så veldig sulten som du kan se av bildet. Men teen er med meg som alltid.

Å om frokosten var noe dårlig, skulle jeg ikke gå sulten den dagen.
MMMMM.... protein bar!

Lørdag og helg!

Frokost sammen med kjæresten er ikke noe som skjer ofte. Og han har fått kalender av meg, men kun fredag, lørdag og søndag før julaften. Dvs. kun 9 gaver, men han ble da så fornøyd og glad for det!

Han fikk noe så uromantisk som ullsokker og proteinchips. Sokkene ble han jo glad for, siden vi skal reise til Berlin i morgen. Men du så ekstatisk han ble for proteinchipsen! Hadde aldri sett det før, så han gledet seg veldig til å ha dem med seg på reisen i morgen.

Jeg hadde dekket på bordet, men syntes ikke maten var så viktig som pakken min.

Å denne gang var det ikke like sundt. Så nå trenger jeg ikke kjøpe meg "lørdagsgodterier"!

Det blir nok en stund til jeg får blogget om adventskalendergavene mine, for i morgen tidlig reiser vi til Berlin. Men skal komme sterkt tilbake på torsdag!

torsdag 4. desember 2014

Hvordan brygge en god kanne julete!

Det kan for mange høres merkelig ut at en ikke kan lage te, men slik er det nå en gang. Vet om mange som ikke kan koke vann til potetene, de har aldri blitt gitt sjansen til å lære.

Så her er innføring i å brygge en god kanne julete, eller annen te du måtte ønske.

Du kjøper deg den ønskede teen, og den åpnede posen legger du i en krukke med tett lokk, for ikke å miste smaken på teen. Her har jeg sort julete fra Cemo, Den smaker himmelsk godt!

Så har jeg kjøpt tefilter hos Søstrene Grene, det bruker jeg alltid. ALDRI bruker jeg tefilter i stål, av smaksgrunn og at det da alltid ligge terester igjen i kanna/koppen.

Til den lille kanna jeg bruker i dag, som rommer ca. 0,7 liter, har jeg 1,5 ts. te.

Her ser du at jeg bruker en egen doseringskje, men den er bare litt større enn en vanlig teskje. Og ingen teer er like, så det er jo å prøve seg fram. Men stortsett bruker jeg det samme:

0,7 l. vann - 1,5 ts. te
1,2 l. vann - 2 ts. te
 Har det oppi posen og klemmer den liksom litt sammen for å lage knute på toppen av posen.
 Slik som dette:
 Legger den oppi kanna, og heller over det kokte vannet.
La dette stå og trekke i ca. 3-5 min.

Enjoy!

Om du vil holde på varmen bruker du en tevarmer over kanna, slik som jeg har gjort her på bildet:

Dag 3 og 4!

Dag 3, å teen er klar. Pakken er for hånd og det er bare å nyte morgenen!

Hvitløksdip, ja, den må jeg nok nyte på hytta. Kjæresten er ikke glad i noe som involverer hvitløk. Han går glipp av masse han stakkar! Hehe!

Kanna med te står klar under tevarmeren og vannglasset må til for å svelge pensellinen. Formen er ikke helt på plass, så er glad for at det er noe å gjøre med det. Pakke 4 er også med...

Treningstrømper kan man aldri få nok av. Å så ROSA! Jeg elsker rosa!